nedeľa 28. februára 2016

Vegánstvo - životný štýl, alebo novodobý trend?

Dnešná doba a trendy ma celkovo prekvapujú. Či už z oblasti hádania sa, či je lepší iPhone alebo Samsung, či je dievča s výškou 158 cm a 48kg tučné, "toto pečivo jesť nemôžem lebo obsahuje veľa múky a nie je celozrnné", ale celkovo aj nové metódy zdravého životného štýlu dnešného života ako je vegetariánstvo a vegánstvo. 
Určite všetci viete, aký je rozdiel medzi vegetariánstvom a vegánstvom. Ak nie, nezúfajte. Ja som to sama 2 roky dozadu nevedela a myslela som si, že vegetariánstvo a vegánstvo je to isté (veď predsa vegán je skrátené, ne?). Tým, že som nastúpila na školu, ktorá sa zaoberá gastronómiou, tak sme preberali učivo ohľadom vegetariánstva a vegánstva. V skratke:

VEGETARIÁN nekonzumuje žiadne mäso a mäsové výrobky,
VEGÁN nekonzumuje žiadne živočíšne výrobky - mäso, mlieko, vajcia... (drastickejší spôsob života)

Lenže som neprišla robiť rozdiely ohľadom vegetariánstva a vegánstva, ale vyjadriť svoj názor ohľadom tohoto novodobého trendu.

Mne príde tento životný štýl celkovo ohraný a trápny. Dúfam, že som nikoho neurazila, ale ja by som takto žiť nevedela. Ja osobne toto neberiem ako životný štýl, ale ako nový trend. 2 roky dozadu nikto nevedel čo je to vegánstvo (vegetariánov chápem normálne, veď aj ja vydržím nejesť mäso... pol dňa) a teraz skoro každý tento životný štýl obkecáva. Ako pardón, ale aby 14 ročný blogger písal o tom, aký je vegán? ČOŽE? Môj zlatý, si vo vývoji, ty by si mal jesť mäso a všetky takéto bielkoviny, tuky, cukry a iné živiny a nie podľahnúť takémuto absurdnému trendu. Mňa by najviac zaujímalo, odkiaľ vy, "vegani", beriete všetky bielkoviny. Fakt, toto by ma úprimne zaujímalo. 
Ja sama si neviem predstaviť, že ráno vstanem a nenabudím sa energiou na celý deň pomocou plnej šálky studeného mlieka a nenaraňajkujem sa mojim milovaným chlebom, maslom, plátkovým syrom a šunkou. NE-E. Radšej siahnem po šalátovej uhorke?


Raz som si čítala Facebook profil našej "najznámejšej a najkontroverznejšej bloggerky", kde zdieľala už neviem aký odkaz (myslím, že to bolo niečo s ovečkami a kravami ako voľne pobehujú po pastvine) a už len z tých jej komentárov som vyčítala, že je tiež novodobá vegánka. Ale strašne som sa smiala, ako sa tam hádala s jednou dievčinou. Ako kravy trpia, ako ovce trpia, ako kozy trpia a neviem aký dobytok ešte. Samozrejme, naša nemenovaná, vysoko kontroverzná bloggerka si asi napriek citovaniu dievčaťa neuvedomuje, že DOBYTOK tu bol odjakživa na to, ABY NÁS ŽIVIL. Kravy a kozy tu boli na mlieko, sliepky na vajcia, prasatá na mäso... Veľké množstvo obyvateľstva vyrastalo v prostredí, kde každý deň bolo súčasťou dňa čerstvé mlieko na stole. Aj keď musím prikývnuť tomu, že v dnešnej dobe sa dá s týmto vysporiadať (sójové mlieka a iné), ale aj tak mi príde úplne sprosté toto nazývať ako týranie zvierat, keď kravy od tohoto sú. Ľudia ešte 2 roky dozadu jedli všetko - vajcia, mlieko, syry a iné. Zrazu sa stali veľkými vegánmi. Vegetariánov nebudem riešiť, sama poznám aj ľudí, ktorí sú vegetariánmi už viac ako 5 rokov. A zase sa nehádam, že tu vegánstvo doteraz nebolo... bolo, ale nie určené ako módny trend pre dnešnú mládež, ktorá nemá ani 20 rokov.


Keďže viete, aká som ja "nebojácna" a rada strkám do všetkého nos a všetko rozoberám, musela som vyjadriť aj na tento "novodobý trend / životný štýl" svôj názor. Musím sa pochváliť, aj moja rodina s týmto súhlasí. Polovica mojej rodiny žije na dedine a chová sliepky, ovce, kravy a sami krútia hlavami nad týmto štýlom. Nikoho som nechcela uraziť, vegánujte si koľko chcete, ale som osobne zvedavá, koľko vám to vydrží. 

18 komentárov:

  1. So všetkým súhlasím. Vadia mi ľudia, ktorí sa stali vegánmi/vegetariánmi pred mesiacom, ale robia zo seba superhrdinov zachraňujúcich svet a zvieratá odjakživa... A hlavne, keď všetkým pchajú pod nos tie svoje názory. Veď je to smiešne. Sú s tým už otravnejší než jehovisti... Vyštudovala som zootechniku, takže sa chovu zvierat rozumiem, mám na to diplom, mám za sebou desiatky preštudovaných skrípt, z ktorých každé mali 200-300 strán, mám za sebou skúšky z chovu zvierat, z noriem na chov zvierat, proste som odborne vzdelaná, zatiaľ čo 3/4 vegetariánov/vegánov čerpá informácie z internetu, kde jedna baba povedala.. V živote tí ľudia neboli na žiadnej farme, netušia čo ako funguje, nevidia súvislosti a predovšetkým si neuvedomujú čo to je domestikácia a že kravy vo voľnej prírode nežijú a tým, že ich prestaneme chovať a jesť, ich vlastne sami vyhubíme... Akurát, že toto oni nie sú schopní pochopiť, oni vidia len že kvôli nim nezomrie jedna krava, ale že keď budú ďalej celé ľudstvo presviedčať na svoju stranu, tak prestaneme tie kravy všetci jesť a tým pádom sa nebudú ani chovať, tým pádom úplne tento druh a vlastne všetky druhy hospodárskych zvierat vyhynú.. Aha, tak to mi je úžasná ochrana a záchrana zvierat - vyhubiť ich... Fakt riešenie.. Len toto si žiaden z tých etických vege milovníkov neuvedomuje, lebo nie sú schopní vypočuť si fakty... Asi si myslia, že kravy nám tu budú behať po lesoch spolu s jeleňmi, lebo šak na okrasu ich chovať nikto nebude, to stojí kopec prachov.. Ale taká novodobá krava v lese neprežije. To je ako vypustiť čivavu do sveta a na staraj sa o seba. Šak po pár týždňoch skape.. Niekedy fakt nechápem čo si od svojho vegánstva sľubujú, len tam je vidieť, že o chove hospodárskych zvierat nevedia absolútne nič.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pôžička Ponuka: dayvilla.hayley@gmail.com
      Som obchodník, akcionár vo finančných inštitúciách, bankách a mimovládnymi organizáciami po celom svete. V nadväznosti na finančnú krízu, ktorá ohrozuje súčasnej ekonomiky, miera nezamestnanosti rastie každým dňom, som sa rozhodol poskytnúť pôžičky vo výške 20.000 eur na 20,5 milióna eur na poctivých ľudí napriek ich mesačného príjmu sa snaží na dokončenie projektu. Kontakt E-mail: dayvilla.hayley@gmail.com
      Kontaktujte ma pre viac informácií!

      Odstrániť
  2. Já bych teda vegan bejt nemohla, protože miluju sýry. Jsem totální cheese lover! :-D Na jednu stranu vegany "obdivuju" za to, že vydrží v tom svým přesvědčení a fakt vydrží nejíst tolik věcí. Na druhou stranu mám ale podobný názor jako ty... Podle mě je úplná blbost, být veganem třeba ve 14ti, jak tu píšeš. Je pravda, že se tělo v té době vyvýjí.
    TUORE BLOG

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ak by bola súťaž o článok roka, tento by to bezkonkurenčne vyhral! Stotožňujem sa s každým jedným slovom, ktoré si napísala :) A asi viem, na koho si narážala ako na "14-ročného blogera" :D a máš pravdu. Inak aj ja som chcela napísať podobný článok, dokonca ho mám už napísaný asi mesiac, ale nemám odvahu ho publikovať, lebo by ma v komentároch asi ukameňovali za to :D
    Celá idea vegánstva v mladom veku je smiešna. Teda až kým neprídu zdravotné problémy. Potom už nie.

    Dávam ti veľký palec hore za toto :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti! Haha, to vieme asi všetci, o koho tu ide O:).. a určite článok publikuj! Ja tiež rada publikujem takéto "nenávistné" články a zatiaľ ma tu nikto neukameňoval :D veľmi rada by som si tvoj článok prečítala.. a ešte raz, ďakujem moc ;)

      Odstrániť
  4. Já si myslím, že je fajn žít a nechat žít. :) Vegan nejsem, ani vegetarián, ale ráda se inspiruju v jejich kuchyni, protože používaj zajímavý potraviny a nepřijde mi na škodu něco veganského vyzkoušet jako obohacení jídelníčku. Spousta toho co využívaj ve svojí kuchyni mi přijde nutričně dost kvalitní (tofu, quinoa...), tak proč se držet zažitých stereotypů a akorát něco kritizovat. To už pak asi záleží na každém, jestli si dá raději celozrnnou housku nebo klasickou bílou, jestli se napije klasického nebo třeba mandlového mléka. Moje zkušenost je taková, že veganská kuchyně může být bezvadně výživná a opravdu moc chutná. Navíc - veganská kuchyně nepřekyseluje organismus a dost lidí se k ní uchyluje ne z etických důvodů nebo snahy být cool, ale protože mají třeba nemoci, které jim takhle upravený jídelníček pomáhá léčit.

    Něco už jsem o tom psala na svém blogu. Samozřejmě, tvoje názory ti neberu. Důležité je, aby byl člověk spokojený tak, jak je. :)
    http://loretten-s.blog.cz/1602/jidlo-go-veggie-go-raw-go-macrobiotic

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak s týmto tiež súhlasím, skúšať nové "kuchyne" je tiež sranda a veľa sa naučíš, ale týmto článkom som sa viac zamerala na to, ako niektorí dvojdňoví vegáni šalejú, aké sme my ľudia zvery, ako môžeme my ľudia piť kravské mlieko, lebo je to neúcta ku krave a nebodaj ešte týranie (áno, s týmto som sa stretla). Článok si určite prečítam, inak vďaka za komentár!:)

      Odstrániť
    2. Jojo, rozumím a s tímhle souhlas. Být vegan pozér je samozřejmě trapný. Pokud mi jde o zvířata, nemusím být nutně vegan, že. Ono pak bohatě stačí brát třeba maso a mléko od farmářů, kteří zvířata chovají v důstojných podmínkách. :) To je etičtější, než být týden vegan, protože kráva trpí.

      Odstrániť
  5. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Já jsem vegan. Dělám to, protože si myslím, že je to Dobro. Nepotřebuju zabíjet zvířata ani na nich parazitovat. Spokojím se s rostlinnou stravou. Nejsem sobec.

    Můj blog Miluna

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Panebože, tak tohle je hodně omezený názor.. Je mi líto lidí, co takový názor mají a že se enstydí vůbec něco takového napsat. Beru to, že ty vegan být nechceš, ale nepiš alespoň nepodložené informace.. zníš pak hloupě.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Máš pravdu, nehanbím sa takéto niečo napísať, pretože tu má každý priestor na svoj názor, za ktorý by sa nemal hanbiť. Aké nepodložené informácie? Kam tým mieriš? V tomto článku išlo o môj názor, nie som encyklopédia aby som tu dodávala "podložené" informácie ;).

      Odstrániť
    2. Pôžička Ponuka: dayvilla.hayley@gmail.com
      Som obchodník, akcionár vo finančných inštitúciách, bankách a mimovládnymi organizáciami po celom svete. V nadväznosti na finančnú krízu, ktorá ohrozuje súčasnej ekonomiky, miera nezamestnanosti rastie každým dňom, som sa rozhodol poskytnúť pôžičky vo výške 20.000 eur na 20,5 milióna eur na poctivých ľudí napriek ich mesačného príjmu sa snaží na dokončenie projektu. Kontakt E-mail: dayvilla.hayley@gmail.com
      Kontaktujte ma pre viac informácií!

      Odstrániť
  8. ja mám priateľa vegetariána, kamartátky vegetariánky, ale žeby som ich nejako extra riešila nie, ved ked im to robi dobre tak na co to riesit ? ba doknca jedna moja kamoska je veganka, kazdy nech si zije svoj sposob zivota ja by som nenazvala novodoby trend ALE UVEDOMENIE ludstva ;) , lebo keby si videla ako dopuju tie kury a v akom su chove neviem ci by si to jedla :) je to moj nazor,

    TeenMumy

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Mala som tu napísaný komentár na asi 2000 slov, ale rozhodla som sa to vziať stručne a ak ťa zaujímajú detaily, napíš mi na email: blogforsmile@gmail.com.

    Hneď na začiatku ma zarazilo, ako vegetariáni ti nerobia problém a vegáni áno...kvôli tomu, že vegetariánstvo je tu dlhšie...máš pocit, že nebolo zaužívané len mesiac, dva?

    My ako ľudia sme rodení bylinožravce, len si to nechceme priznať...keďže je pohodlnejšie jesť cudzie mäso. To, že mám prispôsobenú sánku, zuby a črevá na niečo iné, to nikoho nezaujíma.

    Kde získaš proteíny? Vážne? Videla si niekedy zloženie čohokoľvek ? Zaručujem ti, že vo väčšine vecí ich nájdeš a nemusí to byť práve mäso. Okrem toho, keď si si dovolila toto slovo zvýrazniť, vieš vôbec aké je množstvo, ktoré by sme mali prijať? Respektíve počul tu niekto o chorobe, ktorá by sa prejavovala kvôli nedostatku bielkovín u normálne človeka ? Všetky hodnoty sa dajú nájsť aj inde, nielen v mäse a živočíšnych produktoch. Až na vitamín B12, ktorý je pravda málo zastúpený v rastlinnej strave. Inak je však všetko v úplnom poriadku.

    O tom že máme prirodzený vrodený inštinkt chrániť zvieratá (keby si pred očami videla, že niekto ide biť palicou kravu tak neverím, že by si len tak prešla okolo nej...veď na to tu sú), že mäso nám škodí, že vajíčka sú vlastne slepačia menštruácia (predstav si takú ženskú na masle, mňam!).

    Určite sa ti tento komentár páčiť nebude, práve preto hovorím nech si každý žije svojim životom. Keď si spokojná s vlastnou stravou tak nikto sa ťa nepýta, prečo sme jediný tvor, ktorý má potrebu aj po štádiu mimina piť mlieko. Kebyže aspoň to od vlastnej matky...ale my si ho zoberieme od kravskej. Jedným slovom, nechápem načo vznikajú tieto zbytočné hádky...väčšinou vyvolané nevzdelanými (nie všeobecne samozrejme - len na túto tématiku) ľuďmi, ktorí tvrdia svoju nepotvrdenú myšlienku....vždy to tak bolo, tak to musí byť správne (aj otroci tu boli dlho a ako vidíš, správne to teda nebolo...neporovnávam otroka a kozu, ale ľudské zmýšľanie) Chcela som to skrátiť, ale skutočne sa to nedá a na jazyku mám ďalších milión vecí. Takže ak ťa táto tematika skutočne zaujíma, napíš mi. Ak ti išlo len o poníženie ľudí, ktorí sa chcú stravovať inak ako ostatní...tak potom ti len chcem poradiť, aby si bola šťastná a nechala, aby boli ostatní šťastní...aj keď to nie je v súlade s tvojou ideou šťastia :)

    Prepáč, že som bola rázna...ale skutočne nemám rada, keď niekto niekomu vyčíta veci, ktoré sa jemu subjektívne nepáčia. Samozrejme iné je, keď to ľudia robia len kvôli tomu aby boli cool... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za tvoj komentár a páči sa mi, ako si špeciálne a subjektívne napísala svoj názor. Máš pravdu, vegetariáni mi nevadia - podľa mňa nie je škodlivé nejesť len mäso, príde mi to jednoducho zdravší životný štýl. Vegánstvo mi príde viac drastickejší spôsob života, hlavne keď vidím, ako o tomto trende píšu 13 ročné deti na blog. Ja nikomu nič nevyčítam, vyjadrila som svoj názor a v tomto článku som sa viac upriamila na to, že celé toto vegánstvo je aktuálne viac "cool štýl" než "životný štýl".

      Odstrániť
    2. Som veľmi rada za tvoju odozvu a že si môj komentár nezobrala negatívne a útočne, lebo to nebol môj zámer :) To je na tom najhoršie, že u nás na Slovensku ho väčšinou prezentujú katastrofálnym smerom. Namiesto faktov o tom, aké sú výhody a nevýhody vegánstva tu nachádzame samé cool fotečky a hovadiny...presne ako hovoríš :)

      Odstrániť
  10. haló
    Chceli by sme poskytnúť úver nikomu v prípade potreby pôžičky v rámci ročnej uzávierky prázdniny a dobrá ako vždy máme k dispozícii, aby sa váš život šťastný. Takže ak máte stále záujem o úver vedieť, že sme schopní urobiť úver až do výšky 5000 eur na 10,8 milióna eur a za podmienok, ktoré robia váš život jednoduchší. Stačí nás kontaktovať prostredníctvom tejto adrese: finance03.for.all@gmail.com
      Sú to oblasti, kde môžeme pomôcť: Financie, hypotekárny úver, úver na investície, konsolidáciu dlhu úver, osobné pôžičky, pôžičky akýkoľvek druh nákupu ....
    Takže prosím, láskavo kontaktujte nás, aby sme vás môže uspokojiť čo najskôr.
    Kontakt E-mail: finance03.for.all@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť