štvrtok 10. marca 2016

Ako sa úspešne naučiť učivo (podľa mňa)

Keďže od konca 1. polroka ubehol mesiac aj niečo, písomky a testy sa nám hrnú po jarných prázdninách (viete o tom, že za 2 týždne sú veľkonočné prázdniny?) ako divé, tak musím aj ja "kuknúť do toho". Keďže ma zajtra čaká písomka z angličtiny (angličtina mi ide, takže žiadny problém) a matematiky, ktorú ma musí učiť mama, tak som sa rozhodla, že vám trošku pomôžem a predstavím vám, ako sa učím ja. Teraz sa zameriam viac na teóriu, pretože ja sa nikdy nenaučím matematické rovnice a chemické vzorce, takže čisto teória! Ako obeť si beriem článok "1. SVETOVÁ VOJNA" - dejepis mi ako predmet príde úplne super na vysvetlenie môjho učenia, takže ja článok trochu skopírujem a vylepším podľa seba!



1. AKO ZAČAŤ?

Veľa bloggerov píše, ako by ste mali odhodiť notebook, tablety, mobily, zavrieť sa v izbe a nevychádzať z nej celú noc kým sa to nenaučíte, napchávať sa čokoládou kvôli nervom a neviem aké veci. Kľudne robte čo chcete. Ja nemám problém si počas učenia odpísať niekomu na FB alebo večerať 2 chody. Je to na vás, nemusíte to brať až tak drasticky. Najlepšie je byť zavretý sám v izbe a sústrediť sa hlavne na určité učivo, spravte si pitie do izby aby ste zbytočne nebehali ako ja (aspoň sa prevetrám a čo?:D).

2. EFEKTÍVNE A JEDNODUCHÉ POZNÁMKY

Každé učivo u mňa začína tak, že si musím celé učivo prepísať na papier. Áno, zabijem nad tým aspoň hodinu ale nemôžem sa proste učiť zo zošita, rozptyľuje ma to. Ak sa učíte z knihy, určite si učivo prepíšte na veľký papier, uvidíte, ako to zaberie.


TAKTO VYZERÁ UČIVO PRED PREPÍSANÍM A PRÍPRAVOU (použila som len časť):


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Doba trvania 1. svetovej vojny - 4 roky.
Začiatok vojny - 28.7. 1914 – Rakúsko-Uhorsko vyhlásilo vojnu Srbsku
Koniec vojny - 11.11.1918 - kapitulácia Nemecka
Príčina - boj veľmocí o nové delenie sveta a kolónie, hlavne Nemecko a Rakúsko-Uhorsko mali kolónií málo a chceli ich získať na úkor Anglicka, Francúzska a Ruska, ktoré ich mali veľa.
Zámienka – vražda následníka rakúskeho cisára Františka Ferdinanda s manželkou v bosnianskom meste Sarajevo 28.6. 1914. Vraždu spáchal srbský študent Gavrilo Princip, člen organizácie Mladá Bosna, ktorú podporovala srbská organizácia Čierna ruka, ako pomstu za okupáciu Bosny rakúskou armádou.

Bojujúce štáty tvorili 2 vojenské spolky:
Trojspolok: Nemecko, Rakúsko-Uhorsko, Taliansko,v roku 1915 Taliansko vystúpilo a Nemecko s Rakúsko – Uhorskom sa začali nazývať Ústredné/Centrálne mocnosti. Neskôr sa k nim pridali 2 spojenci – Bulharsko a Turecko.
Dohoda: Veľká Británia, Francúzsko, Rusko, neskôr sa k nim pridali mnohí spojenci, najmä USA, Japonsko, Taliansko, Belgicko, Srbsko, Grécko a iné.
Nebojujúce štáty, nazývané neutrálne – Dánsko, Nórsko, Švédsko, Švajčiarsko, Holandsko a Albánsko. Tieto neutrálne štáty však fungovali ako križovatka špiónov, ktorí pracovali pre obe bojujúce strany, niekedy súčasne. To bol prípad aj najznámejšej špiónky Mata Hari, ktorá bola za zradu a špionáž popravená.
Vojna sa začala ako konflikt Rakúsko-Uhorska a Srbska, postupne sa do nej zapájali spojenci a stala sa tak vojnou svetovou.
Charakter vojny – pomalá, zákopová.
Zákopy boli široké a hlboké priekopy, ktoré slúžili ako úkryt vojakov, sklady zásob, ošetrovne, vojaci v nich prakticky žili. Na povel veliteľov vybehli zo zákopov a vrhali sa proti zákopom nepriateľa. V tejto ostrej streľbe zahynuli zbytočne tisíce vojakov a zákopy sa niekedy celé mesiace neposunuli ani centimeter na územie nepriateľa. Počas daždivého počasia sa zákopy menili na masy bahna, šírili sa v nich choroby z nedostatku hygieny, hlodavce likvidovali zásoby potravín a boli dobrým cieľom pre použitie chemických zbraní.

Boje prebiehali na 3 svetadieloch a niekoľkých frontoch (front - hranica medzi bojujúcimi stranami):
Európa:
západný front – Francúzsko/Nemecko
východný front – Rusko/Nemecko, Rakúsko – Uhorsko
južný front - srbský – Srbsko/Rakúsko- Uhorsko
taliansky – Taliansko/Rakúsko – Uhorsko
solúnsky – Grécko/Rakúsko – Uhorsko, Bulharsko
Ázia:
Blízky východ
Ďaleký východ
Afrika:
nemecké kolónie
Štatistika:
Počet povolaných do zbrane: 65 miliónov vojakov
Zahynulo: 10 – 17 miliónov vojakov
Zranených: 21 miliónov vojakov
Priame vojenské výdavky: 208 miliárd dolárov
Najväčšie straty na životoch vojakov utrpeli : Nemecko, Rusko, Francúzsko a Rakúsko-Uhorsko - spolu okolo 6 miliónov vojakov.

Nové zbrane: po prvý raz boli použité vynálezy, ako napríklad tanky, lietadlá, ponorky, výbušniny, chemické zbrane - najmä chlór a yperit. Chlór spôsoboval oslepnutie a nervový plyn yperit udusenie, názov dostal podľa belgického mesta Ypres, kde ho po prvý raz použila nemecká armáda v roku 1915.
Lietadlá boli ešte len na začiatku vývoja a odviezli len posádku, preto sa používali na špionáž – napríklad lietadlo „Červený barón“ používali Nemci na prelety nad nepriateľskými územiami.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Ako môžete vidieť, článok nie je úplne dokonalý na učenie, takže ako si ho prepíšem na papier ja?:

• Určite si zoberte farebné perá alebo zvýrazňovačky či fixky! Veľmi efektívne vám to pomôže, dajte mi za radu! Ja mám 5 zvýrazňovačiek ktoré pri učení používam a sú modrej, rúžovej, zelenej, žltej a oranžovej farby (blogger tu nemá v ponuke oranžové zvýraznenie, tak to bude červenou).
• Teraz sa pustíme do prepisovania učiva. Určite neprepisujte všetko, ale najdôležitejšie a najužitočnejšie informácie!
• Ja pri prepisovaní učiva a celkovo pri písaní používam odrážky, čo ej asi najefektívnejší spôsob.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

• DOBA TRVANIA: 4 roky
• ZAČIATOK VOJNY - 28.7. 1914 – Rakúsko-Uhorsko vyhlásilo vojnu Srbsku
• KONIEC VOJNY - 11.11.1918 - kapitulácia Nemecka

• PRÍČINA:
- boj veľmocí o nové delenie sveta a kolónie, hlavne Nemecko a Rakúsko-Uhorsko mali kolónií málo a chceli ich získať na úkor Anglicka, Francúzska a Ruska, ktoré ich mali veľa.
• ZÁMIENKA:
- vražda následníka rakúskeho cisára Františka Ferdinanda s manželkou v bosnianskom meste Sarajevo 28.6. 1914. 
- vraždu spáchal srbský študent Gavrilo Princip ako pomstu za okupáciu Bosny rakúskou armádou.

• BOJUJÚCE ŠTÁTY VYTVORILI 2 SPOLKY:
Trojspolok: Nemecko, Rakúsko-Uhorsko, Taliansko
- v roku 1915 Taliansko vystúpilo a Nemecko s Rakúsko – Uhorskom sa začali nazývať Ústredné/Centrálne mocnosti. 
- neskôr sa k nim pridali 2 spojenci – Bulharsko a Turecko.

Tip: Pri písaní "Rakúsko-Uhorsko" používajte skratku R-U, ale celkovo aj pri iných štátoch (Nemecko - NE, Francúzsko FRA)
Dohoda: Veľká Británia, Francúzsko, Rusko
- neskôr sa k nim pridali mnohí spojenci, najmä USA, Japonsko, Taliansko, Belgicko, Srbsko, Grécko a iné.

NEUTRÁLNE ŠTÁTY: Dánsko, Nórsko, Švédsko, Švajčiarsko, Holandsko a Albánsko 
- tieto neutrálne štáty však fungovali ako križovatka špiónov, ktorí pracovali pre obe bojujúce strany, niekedy súčasne. 
- to bol prípad aj najznámejšej špiónky Mata Hari, ktorá bola za zradu a špionáž popravená.

- vojna sa začala ako konflikt Rakúsko-Uhorska a Srbska, postupne sa do nej zapájali spojenci a stala sa tak vojnou svetovou.

• ZÁKOPOVÁ VOJNA:
- zákopy boli široké a hlboké priekopy, ktoré slúžili ako úkryt vojakov, sklady zásob, ošetrovne, vojaci v nich prakticky žili. 
- na povel veliteľov vybehli zo zákopov a vrhali sa proti zákopom nepriateľa. 
- v tejto ostrej streľbe zahynuli zbytočne tisíce vojakov a zákopy sa niekedy celé mesiace neposunuli ani centimeter na územie nepriateľa.
- počas daždivého počasia sa zákopy menili na masy bahna, šírili sa v nich choroby z nedostatku hygieny, hlodavce likvidovali zásoby potravín a boli dobrým cieľom pre použitie chemických zbraní. 

- boje prebiehali na 3 svetadieloch a niekoľkých frontoch:
EURÓPA:
západný front – Francúzsko, Nemecko
východný front – Rusko, Nemecko, Rakúsko - Uhorsko
južný front - srbský – Srbsko, Rakúsko - Uhorsko
taliansky – Taliansko, Rakúsko - Uhorsko
solúnsky – Grécko, Rakúsko - Uhorsko, Bulharsko
ÁZIA:
blízky východ
ďaleký východ

AFRIKA:
nemecké kolónie

• ŠTATISTIKA:
- počet povolaných do zbrane: 65 miliónov vojakov
- zahynulo: 10 – 17 miliónov vojakov
- zranených: 21 miliónov vojakov
- najväčšie straty na životoch vojakov utrpeli Nemecko, Rusko, Francúzsko a Rakúsko-Uhorsko - spolu okolo 6 miliónov vojakov.

NOVÉ ZBRANE: 
- po prvý raz boli použité vynálezy, ako napríklad tanky, lietadlá, ponorky, výbušniny, chemické zbrane - najmä chlór a yperit
- Chlór spôsoboval oslepnutie a nervový plyn yperit udusenie, názov dostal podľa belgického mesta Ypres, kde ho po prvý raz použila nemecká armáda v roku 1915.
- lietadlá boli ešte len na začiatku vývoja a odviezli len posádku, preto sa používali na špionáž – napr. lietadlo „Červený barón“ používali Nemci na prelety nad nepriateľskými územiami.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Takto by vyzerali mnou prepísané, vyfarbené a zmenené poznámky.
Najlepšie je si jednotlivú farbu zvýrazňovačky rozdeliť, ale ak máte viac zvýrazňovačiek alebo použijete fixky, urobíte lepšie.

Modrou farbou som označila informácie ohľadom 1. Svetovej vojny ako kedy začala, kedy skončila, koľko trvala + spolky bojujúcich štátov.

Rúžovou farbou som vyznačila fronty - Európa, Ázia, Afrika.

Zelenou farbou som vyznačila informácie ohľadom vojny - zámienka, príčina, štatistiky... 

Žltou farbou som si vyznačila určité názvy a celkovo veci, ktoré je dobré spomenúť/naučiť sa o nich alebo ostatné veci, aby sa mi pri učení "nestratili".

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Toto by bolo k tomuto článku všetko, snáď som vám pomohla so štylizáciou textu. Tento spôsob učenia mi veľmi pomáha a nemám problém sa naučiť učivo. Papier, na ktorý si učivo prepíšete, nevyhadzuje! Ráno sa učte z neho pri raňajkách, ak cestujete autobusom tak si ho čítajte v autobuse a cestou do školy. Ak máte písomku hneď prvú hodinu, prídi určite skôr aby si sa stihol/stihla doučiť a zopakovať si to. Ak písomku píšeš počas vyučovania alebo na poslednej hodine, skúste spoločne so zvyškom triedy prehovoriť učiteľku/profesora, aby vám nechal voľnejšiu hodinu alebo nech si preberiete rýchlejšie učivo, aby ste sa mohli učiť na písomku. U nás to na niektorých vyučujúcich zaberá, no niektorí si stoja za tým "Toto je moja hodina, iná ma nezaujíma.".

Tento spôsob učenia nemusí vyhovovať každému - mne vyhovuje hlavne preto, pretože mám výbornú štylistickú pamäť a keď si to na papieri usporiadam a "vybavím" na písomke, hneď viem čo kde bolo napísané a akou farbou to bolo zvýraznené. 

Prajem vám veľa šťastia na písomkách a učení!

4 komentáre:

  1. Takéto podobné tipy využívam aj ja. Pekný článok ☺
    Bibiána Navrátil's blog

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ja sa tiež tak učím že zvýraznovacky mam pri sebe a takto si to znacim a tie poznamkove mapy ani nehovorim kolko ich mam :D :D a este si to aj cim nahlas :D super článok, som rada ze existuju takí ludia ♥

    TeenMumy

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Já se takto vůbec nedokážu naučit. Ale každý má jiný styl. Moje osvědčená metoda je opisování pouze základních věcích z učebnice či skript a další úžasná metoda je myšlenková mapa a nákres. Jak si to vytvořím sama, vím přesně kde a jak co mám :)
    Na vysoké se tyto metody docela osvědčí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahoj,

    tak takto nám to psala a barevně podtrhávala učitelka dějepisu na základce. :-) Také se učím vizuálně - dokonce si v sešitu čísluji stránky :-)Ve škole jsem měla každý předmět potrhaný jinou barvou.

    Jana

    OdpovedaťOdstrániť